dimarts, 10 de març del 2015

CORNELIA, LA MADRE DE LOS GRACOS - Jean-François Pierre Peyron (ELOI GARCIA)

Cornelia, la madre de los Gracos



1. Documentació general:


1.1 Què és? Nom del quadre.
- Cornelia la madre de los gracos
Cornelia, madre de los Graco. Jean-François Pierre Peyron (1781). Tras el apaciguamiento llegó de nuevo la conquista. Tiberio Sempronio Graco invadió y conquistó con éxito la meseta central en el 179-178 a.C.
Sofocadas las primeras revueltas por Catón el Viejo y paralela a la conquista de Grecia, Roma comenzó la invasión y conquista de la Lusitania. En el año 189 a.C Lucio Emilio Paulo fue enviado por el Senado para acometer esta difícil tarea. Sometió a los pueblos que allí habitaban, los cuales se encontraban muy debilitados por las anteriores campañas de Catón. Tras él vino Cayo Calpurnio, quien tras una serie de batallas dio por conquistado el territorio de la Lustiana en el año 185 a.C.
Una vez dominado y consolidado el sur peninsular por las fuerzas romanas se acometió la empresa de la conquista de la celtibería, el centro de la península Ibérica. El protagonista de esta campaña fue Tiberio Sempronio Graco, el mayor de los hermanos Graco que tanto daría que hablar años después. Este, durante los años 179 a 178 a.C conquistó treinta ciudades y aldeas aprovechando las disensiones internas de los pueblos indígenas para utilizarlos como peones en su juego de ajedrez. Para consolidar su dominio Sempronio Graco fundó una serie de ciudades en el territorio conquistado y así asentar sus nuevos dominios, pero más importante aún, para que fueran centros de difusión de la cultura romana. Iniciando lo que se ha dado en llamar romanización.

1.2 Que s’hi veu?
- S’hi pot veure a una dona rodejada per la multitud que representa a Cornelia i unes dones treballant amb roba.

1.3 Quan es va fer? Cronología.
- Va ser fet al 1781.

1.4 Qui en va ser l’autor?
- Jean-François Pierre Peyron

1.5 On es troba o es trobava?
- Toulouse, Musée des Augustins

1.6 Quin era el context polític, econòmic, social, etc del moment?
- Estàven a l’epoca del neoclassisme on es tornaven a agafar els models clàssics i els temes mitològics històrics i religiosos


2. Anàlisi formal:


2.1 Com es la pintura?
- És una pintura històrica basada en Cornelia, una dona romana, aquesta pintura utilitza la llum i la piràmide jeràrquica per a donar més importància a Cornelia

2.2 Aspectes diversos

2.2.1. Suport utilitzat.
- Llenç

2.2.2. Tècnica pictòrica.
- Oli sobre tela

2.2.3. Distrubució de l’espai, dels elements. Predomini de quins tipus de linies?
- Es pot veure que la distrubució de l’espai està representada de manera que Cornelia és la dona que més destaca i més que la resta.

2.2.4. Com es la il·luminació? I el color?
- Utilitza la llum per destacar la part dreta del quadre on es situa Cornelia i deixa més obscura la part esquerra treient-li importància.

2.2.5. Expressa repòs,moviment,força..? On?
- Expressa moviment, un dia de treball en un lloc on treballen amb roba però a la vegada serietat i esforç.

2.2.6 Hi ha text inclòs?
- No

2.2.7 Quines diferències i semblances presenta aquesta obra respecte d’altres del mateix indret i/o període?
- És un quadre amb tècniques bastant comuns a l’epoca del neoclassisime que va ser pintada, i el tema tampoc cambia dels clàssics.


3. Interpretació:


3.1 Quin tema és? Estil.
- És de tema històric, un tema comú a l’època i als clàssics.

3.2 Amb quina finalitat es va pintar? Quina funció compleix?
- No es coneix l’història real del quadre. Actualment esta a Toulouse, Musée des Augustins.

3.3 Quins elements de l’imaginari de l’època compleix?
- Segueix la temàtica religiosa i l’estil de pintura de la seva època.

3.4. Qui encarregà l’obra?
- No se sap amb certesa.

3.5 A qui s’adreçava l’obra?
- No se sap una història que digui a qui anava adreçat.

3.6 Símbols
- No hi han

3.6.1 Obra figurativa o no?
- Va ser una obra figurativa de l’època del neoclassisisme però no se’n sap massa.

3.7 Comunica sensació de força, seguretat, dinamisme, inestabilitat, estabilitat?
- Comunica sensació de dinamisme, moviment i esforç.

3.8 Si hi ha text quina es la seva funció?
- No n’hi ha.

3.9 Quins recursos expressius s’han emprat per a persuadir el receptor? Quins valors vol transmetre?
- Utilitza la llum i les diferents posicions dels personatges per a aconseguir remarcar el més important.


4. Conclusió:


Podem concluir amb un repàs general de l’obra, aquesta obra retorna als orígens de l’art classic romà i grec amb un tema històric en el que es pot veure clarament una piràmide jeràrquica i un focus de llum que il·lumina a Cornelia, el personatge principal del quadre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada